dilluns, 6 de novembre del 2017

Metodologies i eines digitals a nivell Europeu: Projecte #SICTEC





Al nostre institut ja fa dos anys que s'està duent a terme el projecte #SICTEC, un projecte dins del marc educatiu Europeu ERASMUS+. Al llarg d'aquests dos anys el projecte ha anat avançant en tot els aspectes definits en la seva gènesi. Els aspectes escollits per dotar de contingut aquest projecte foren: treballar amb noves metodologies d'ensenyament aprenentatge (classe digital, treball per projectes (ABP), flipped classroom, ...), fer competent a l'alumnat en l'ús de les eines TIC/TAC que els hi han de permetre aprendre al llarg de tota la vida, i tot aplicat en un centre d'interès proper o main topic que és l'aigua.

Organització.

L'equip de professorat de l'Institut Josep Vallverdú, organitzador del 4t meeting internacional d'alumnes, treballa de forma intensa per superar aquest repte de forma exitosa. Tot i l'experiència en projectes Europeus per part del professorat implicat, amb més de 16 anys treballant a aquest nivell, aquest repte supera a tots els que ha hagut d'afrontar. Quaranta alumnes de cinc països acompanyats per deu professors conviuran 24 hores al dia, en un entorn específic, les obagues (Juneda), durant sis dies en una experiència immersiva, on les noves metodologies didàctiques treballades pel professorat al llarg d'aquests cursos seran posades a prova.
Per assegurar l'èxit del projecte es treballa a tres nivells: alumnat a les aules durant tot el curs, reunions internacionals de professorat (TTM), per finalment aplicar-ho tot en les reunions /meetings internacionals d'alumnat (TSM). En la pàgina web del projecte es pot fer un seguiment de totes les activitats dutes a terme fins a dia d'avui i tenir una idea de l'abast del projecte.

Aspectes didàctics.

Fer que l'alumnat pugui assolir els objectius plantejats en cadascuna de les reunions internacionals comporta un seguit de passos que comencen molt abans de l'arribada de l'alumnat al lloc de treball (normalment un alberg).
  1. Cal definir els objectius de cada trobada. Han estat fets en la sol·licitud del projecte que fou aprovat a l'any 2015. (Aquest any només és van aprovar 19 projectes en tot l'estat espanyol, 12 a Catalunya i dos a les comarques de Lleida).
  2. Cal decidir quines seran les eines digitals (ICT) amb els que els alumnes treballaran. 
  3. Les eines que farà servir l'alumnat se li faciliten amb antelació per tal de que pugui treballar amb elles i ser-ne competent.
  4. Totalment lligades als objectius i a les eines cal preparar activitats, sobre el terreny, de forma que justifiqui el perquè s'ha escollit cada lloc per fer les trobades. En el nostre cas seria l'aprofitament de l'aigua. En base a aquest eix es fan tot un seguit de tallers i sortides per tal de posar informació i coneixements a l'abast de l'alumnat.
  5. Cal agendar totes les activitats seguint els models d'èxit que s'han anat polint en les anteriors trobades d'alumnes.
  6. Tot el treball fet cal visibilitzar-lo en un format digital i per aquest motiu cal preparar unes bastides que han de facilitar el treball a l'alumnat. Les bastides que s'han creat per aquesta reunió han estat: el mapa amb googlemaps on situar, mitjançant fotografies, els punts visitats; i el llibre digital que recollirà tots els subproductes digitals fet pels grups internacionals

Recolzament.

Des de SICTEC s'han buscat moltes institucions i entitats que donin suport al projecte per tal de poder integrar-lo millor a la comunitat local. Destacar la col·laboració amb el camp d'aprenentage de Juneda ja  que els tallers els duran a terme professorat d'aquest centre. El canal d'Urgell també hi juga un paper important ja que és el centre d'interès del projecte, en la reunió de treballar actual. Es per aquest motiu que la Comunitat General de Regants del Canal d'Urgell ha posat a disposició del projecte el canal a escala 1:1 i ens ha facilitat l'entrada al seu museu de Mollerussa. També Caldea ens ha ofert una visita tècnica i a més, una entrada subvencionada al centre termolúdic. Tots aquests contactes posen de relleu la importància del projecte així com en faciliten la seva disseminació.


Desenvolupament de la trobada.

Com ja s'ha dit anteriorment, aquesta és la quarta reunió de treball de SICTEC. Al llarg de la vida del projecte s'ha anat millorant l'estructura de les reunions d'alumnes i en l'actualitat ja es disposa d'una fórmula que ofereix uns resultats molt atractius. La seqüència de treball és molt senzilla: al llarg del matí es fan tot un seguit d'activitats relacionades amb l'aigua i a la tarda s'utilitza tot aquest material per tal de digitalitzar-lo i crear coneixement amb les eines TIC estudiades prèviament. per suposat treballant en la metodologia de projectes (ABP), tal i com es fa a l'aulABP, bressol de SICTEC. Vuit grups internacionals, amb un alumne de cada país, es responsabilitza d'una feina determinada a fer durant cada jornada. Al llarg dels sis dies l'alumnat crea vincles socials, millora la seva competència digital, reforça el seu sentit de pertinença a Europa, utilitza de forma intensiva la llengua anglesa i descobreix i ensenya aspectes relacionats amb l'aigua que son propis del lloc que és visitat i raó de la mateixa. Realment, hi ha millor forma d'aprendre?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada