divendres, 20 de novembre del 2009

Preguntes test amb hotpotatoes

Una eina que funciona molt bé en l'entorn digital són els qüestionaris. Com sempre la creació d'un qüestionari en MOODLE no suposa gaire dificultat però i l'aplicació pedagògica? És sempre en aquest segon apartat on necessitem ajuda per tal de poder millorar la nostra acció docent en format digital.

Ara deu fer 10 anys que un company de l'IES va dir-me que havia descobert un programa que permetia fer qüestionaris i un cop fet crear fitxers html que es podien penjar a la xarxa. Ràpidament vaig creure que aquesta manera podia "motivar" millor al meu alumnat a treballar la matèria de Tecnologia Industrial. Sense cap mena de dubte funcionava i l'alumnat feia molts testos a partir d'una bateria de preguntes que tenia. La clau de tot plegat fou el suposar que l'alumnat podia fer les preguntes i que d'aquesta manera el seu procés d'aprenentatge el començava ja molt abans de fer resoldre el qüestionari pròpiament dit. El hotpotatoes permet a l'alumnat fer les preguntes d'una manera molt intuïtiva i senzilla i sobretot permet el que possiblement és més important: escriure la retroacció.

A nivell d'aprenentatge i utilització la retroacció consisteix en que l'alumne/a que fa la pregunta ajudi a la resta de companys/es a aprendre en el moment que s'equivoquen en la resposta. D'aquesta manera qui s'equivoca aprèn i qui fa la pregunta és veu obligat/da a reflexionar sobre les respostes i trobar aquella evidència que li permet consolidar el concepte treballat i ajudar en l'aprenentatge dels companys.

A partir del moment en que l'alumnat ha fet les preguntes amb el hotpotatoes el professorat pot incorporar totes aquestes preguntes a la base de dades de preguntes per tal de fer qüestionaris. A més dels avantatges abans esmentats sobre el programa hotpotatoes en destacaríem una altra i és que les preguntes es poden importar a MOODLE. L'alumnat pot penjar-les com a TASCA o compartides din d'un FÒRUM i llavors els professorat les té a disposició.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada