A les sis de la tarda d’avui dissabte acaba de
tancar BETT 2015 i poques hores després ja no podia esperar més per tal de posar per
escrit tot el que he viscut en aquesta edició. Inspiració era el lema de BETT i
de fet puc dir que és del tot aplicable a la vista feta. Només arribar ja t’adones
que la paraula ENSENYAMENT hi és amb majúscules i en totes les seves vessants.
Expositors que ofereixen els seus
millors productes per facilitar la feina del professorat, o no, i sobretot per
incrementar l’aprenentatge de l’alumnat; empreses que volen vendre els seus
paquets escolars integrals; els grans entre els grans com Microsoft i Google
apostant per engolir-se al professorat que inicia el camí digital obrint-los-hi
les portes de bat a bat i finalment els mestres i els mestres dels mestres que
son aquells que amb la seva experiència i visió ajuden als altres a avançar en
aquest camí ple d’esculls i incerteses. De fet, sintetitzant-la al màxim, aquesta
seria la definició de canvi. Aquest article té la voluntat de centrar-se en
nosaltres, el professorat, més que en les noves incorporacions tecnològiques.
Som molts els que ens preguntem com podem
canviar l’educació del nostre alumnat. Que puc fer jo si no tinc cap tipus
d’incidència fora de la meva aula i en el millor dels casos si surt de l’aula
es limita a un número molt petit de companys? Sir Ken Robinson, en la seva
xerrada, ens va donar la solució: jo puc canviar el sistema educatiu del meu
alumnat ja que quan tanco la porta de la meva aula llavors, durant aquells 60 intensos
minuts i per aquell petit grup d’alumnat, jo soc el sistema educatiu. Vist així
tot és més fàcil i possible. Només em cal avançar en la direcció que crec és la
correcta, tirar endavant i ja estic fent el que volia, “canviar el sistema
educatiu”. Sembla fàcil oi! Si ens hi
posem tots plegats accelerarem el canvi ja que el procés és inevitable i
irreversible. Com més temps triguem en assolir-ho, més nois i noies hauran
passat per les nostres aules sense disposar d’algunes de les eines que segur
necessitaran en el seu futur acadèmic i personal.
Com he dit abans, després del sacseig rebut en les diferents xerrades, he
interioritzat el que s’espera de la nostra tasca diària com a educadors,
contrastat amb les demandes de la nostra orgànica i canviant societat. En
primer lloc i de forma primordial seria fer sorgir la creativitat, tota la creativitat de cadascú i potenciar-la el màxim
que puguem, fomentar la col·laboració i
treball en equip entre el nostre alumnat, dotar-los d’habilitats de comunicació, que siguin capaços de fer
una bona presa de decisions a partir del
pensament crític, i per suposat totes aquestes habilitats en un entorn el
més real possible com és la resolució de
problemes o el treball per projectes.
De la mateixa manera he volgut veure com ho estan
fent els col·legues de diferents països. Tots coincideixen en que cal deixar de
banda la uniformitat, pròpia de l’era
industrial, ja exhaurida, per passar a la personalització
de l’educació. Personalització que estarem d’acord té unes limitacions evidents
i al mateix temps un gran aliat que és la tecnologia, la qual ens permet oferir
diferents recursos, eines i estratègies a l’alumnat perquè pugui trobar el seu
camí. Aquells que fa anys que utilitzem el moodle o semblant ens resulta més fàcil
superar aquest escull.
Un altre aspecte a canviar és el concepte
d’entorn d’aprenentatge. Si partim que tothom aprèn a tot arreu, llavors perquè
concentrar tot el nostre esforç pedagògic entre quatre parets, en un entorn d’aprenentatge fix. Cal
canviar el concepte d’aula, entorn de treball i moment de treball. S’haurà
d’arribar a que l’alumnat aprengui on i
quan vulgui mentre que nosaltres l’acompanyem. De nou trobem un aliat en la
tecnologia i en tot el programari que sorgeix cada dia i que anirem escollint i
posant al seu servei quan aporti un valor afegit. Incrementar tecnologia per
fer el mateix confon a l’alumnat, complica al professorat i ens porta al mateix
lloc que estàvem.
Ja queda poca gent que aposti per l’educació de dalt a baix on els
coneixements són aquests i cal saber-los. Ara el que se’ns demana, si volem
personalitzar l’educació, és estar al
costat de l’alumnat, guiant-lo, acompanyant-lo i aquí vull posar una frase en anglès que ho resumeix exquisidament: Follow Me I'm Right Behind You.
Per acabar, avui en dia ningú està aïllat, les
xarxes socials aparentment ens cohesionen, ens enllacen, ens fan sentir part
d’un grup. Llavors perquè encara fomentem l’aprenentatge com una acció individual i aïllada? Hem de programar
les classes i les activitats per fer-les col·laboratives
on tothom pugui aportar i sumar.
Si heu tingut la paciència de llegir fins
aquest punt i encara us manteniu en el SÍ de fa una estona, permeteu-me dir que
us envejo. Segur que tinc molt que aprendre de vosaltres i vosaltres molt que
aportar a aquesta magnífica professió que no és res més que fer que els petits
quan siguin grans siguin millors que nosaltres. Si sou com jo, espero haver
aconseguit fer-vos reflexionar una mica i que potser demà a l’aula vegeu aspectes
que abans només miràveu i escolteu allò que potser abans només sentíeu.
La suma de tots millora el conjunt. La següent
foto recull com, de forma col·laborativa, es genera reflexió i el conjunt
supera en molt a la individualitat. La frase “Educational technology is future” va ser
matitzada per nosaltres dient “... but don’t forget methodology” i reblada per
altri afegint que “technology is secondary, pedagogy is first”.
Al final és evident que el canvi anirà de la
ma de la tecnologia, per suposat, però no té cap tipus de sentit que només
sigui aquesta la que ens preocupi. És per aquest motiu que el tenir una
pantalla amb més resolució, un moodle, un llibre digital, un ordinador més potent, una tablet, un
chromebook, un laptop o un mòbil per si sols no canviarà res, ho canviarà el
professor amb la seva pràctica a l’aula. I per acabar recordar que si volem
obtenir resultats diferents, i n’estem convençuts de que ho volem, no hem de
fer sempre el mateix. Arrisquem-nos i no tinguem por a equivocar-nos perquè
d’aquesta manera cada cop estarem més a prop del nostre objectiu. Fer el mateix ens porta al mateix resultat
de sempre i, ... volem canviar, oi?
Realment molt encertat aquest article i content de veure que som molts que volem millorar la qualitat educativa dels nostres alumnes. Ànims per afrontar tot el camí i em quedo amb dues reflexions:
ResponElimina- "... jo puc canviar el sistema educatiu del meu alumnat ja que quan tanco la porta de la meva aula llavors, durant aquells 60 intensos minuts i per aquell petit grup d’alumnat, jo soc el sistema educatiu.
- “Educational technology is future, ... but don’t forget methodology”
Endavant