Arribats en aquest punt vaig començar a pensar la forma de que l’alumnat fes
camí en el currículum bimodal però dins de l’entorn del MOODLE. Per mi era molt
important l’activitat pròpia de l’alumnat. Segurament, molts de vosaltres
pensareu com jo, que la implicació de l’alumnat i el tenir un rol actiu en el
procés d’aprenentatge ens assegura un major èxit. Llavors fou quan vaig
descobrir que havia estat utilitzant el potencial d'una eina fantàstica només en un petit
percentatge. Aquesta eina és el HOTPOTATOTES. Si voleu podeu veure com
treballem els qüestionaris amb JQUIZ en aquesta entrada. De totes les eines que té el
HOTPOTATOES vaig decidir utilitzar primerament el JCROSS. El motiu fou que,
segons Pere Marqués, amb l'aplicació del currículum bimodal, l’alumnat havia de ser capaç de memoritzar un vocabulari
bàsic per poder entendre el que llegeix i escolta, pensar amb criteri i
expressar-se amb precisió. Ara sí que veia clar com havia de continuar el camí
iniciat amb els núvols conceptuals. Si bé és cert que el fet d’escollir les
paraules clau del tema estudiat ja era un bon punt de partida ara hi havia la
possibilitat d’aprofundir en la seva memorització. Per suposat, utilitzant una
metodologia TAC.
La manera d’implementar-ho fou que en grups de tres alumnes, treball
col·laboratiu, escollissin 10 paraules del núvol conceptual i preparessin uns
mots encreuats. Han de buscar les definicions d’aquells conceptes que ells
mateixos han considerat com paraules clau de tot el tema. De fet es volia fer
més agradable i interactiva que l’activitat del glossari i sobre tot que fos
integrable de forma senzilla al MOODLE. El resultat és un paquet SCORM que es
pot incorporar al MOODLE i a partir d’aquest moment ja serveix com a eina d’autoaprenentatge
per l’alumnat per tal de poder incidir autònomament en la seva nota final. La creació d’aquestes
activitats estimula a l’alumnat en el treball en grup, potencia la seva
autoestima ja que en els cursos posteriors quedarà constància del seu treball i
a més el proporciona la possibilitat de gestionar el seu aprenentatge amb la
resolució posterior dels mots encreuats i tot utilitzant entorns digitals de treball. Aquesta activitat ha estat molt ben
acollida per l’alumnat en totes les seves vessants: creació i utilització
posterior.
A continuació es mostra un exemple de com queda l’activitat un cop
compilada. En un altre article parlaré d’una altra eina del Hotpotaoes: el
JCLOZE, que ens permetrà seguir aprofundint en el currículum bimodal
Si en voleu veure la versió amb totes
les definicions cliqueu
aquí
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada