Si se'm permet la comparació d'un centre amb un
rellotge (digital) es podria dir que per fer-lo funcionar correctament
necessitem que aquest faci TIC- TAC.
La meva experiència com a formador m'ha donat
l'oportunitat de conèixer molts companys de professió i d'intercanviar
idees i comentaris sobre el projecte que, inicialment, es va anomenar
"1x1". I la majoria coincidim en què, en els darrers anys, la fisonomia
de les aules ha canviat
força. Actualment, quan entrem en un aula observem que tot l'alumnat
té el seu ordinador propi. Algunes vegades, fins i tot, l'utilitzen i
sempre el
tenen a disposició del professorat per tal d'utilitzar-lo. De la mateixa
manera la
pissarra de guix està acompanyada o en alguns casos fins i tot
substituïda per
la digital. Llavors sembla que amb totes aquestes eines noves, el que
està
passant a la classe sigui d'igual manera novedós. Però és realment així?
Anem a pams.
Abans de l’arribada dels ordinadors al centre hi havia
la figura del coordinador/a d’informàtica. Aquell professor/a entusiasmat per la
informàtica que dedicava hores i hores a tirar-ho tot endavant veient com la
feina es multiplicava degut a la gran quantitat d’ordinadors que anaven arribant als centres.
Posteriorment, aquesta figura va ser acompanyada pels equips TIC, que van acabar
finalment essent equips TAC o TIC-TAC. Equips que es podrien definir com un grup de professorat amb la difícil
tasca de gestionar, assessorar, incentivar, engrescar i liderar al professorat
en aquest complex salt cap a l’ensenyament digital.
Què són les TIC?
Pere Marqués en el seu article
sobre les TIC les defineix com la suma de tres termes:
TECNOLOGIA = Aplicació dels coneixements
científics per facilitar la realització de les activitats humanes. Suposa la
creació de productes, instruments, llenguatges i mètodes al servei de les
persones.
INFORMACIÓ = Dades que han significat per a determinats col·lectius.
La informació resulta fonamental per a les persones, ja que a partir del procés
cognitiu de la informació que obtenim contínuament amb els nostres sentits anem
prenent les decisions que donen lloc a totes les nostres accions.;
COMUNICACIÓ = Transmissió de missatges entre persones. Com a
éssers socials les persones, a més de rebre informació dels altres, necessitem
comunicar-nos per saber més d'ells , expressar els nostres pensaments ,
sentiments i desitjos , coordinar els comportaments dels grups en convivència ,
etc.
Llavors conclou que les (TIC) "TECNOLOGIES DE
LA INFORMACIÓ I LA COMUNICACIÓ" són el resultat de la unió d'aquestes tres paraules, fent
referència al conjunt d'avenços tecnològics que ens proporcionen la
informàtica, les telecomunicacions i les tecnologies audiovisuals, que
comprenen els desenvolupaments relacionats amb els ordinadors, Internet, la
telefonia, els "mass media", les aplicacions multimèdia i la realitat
virtual. Aquestes tecnologies bàsicament ens proporcionen informació, eines per
al seu procés i canals de comunicació."
Si
entrem de nou al nostre centre educatiu, segurament trobarem
tot un conjunt d'eines i procediments que s'ajustarien a la definició
anterior.
La majoria de centres disposa d'una INTRAWEB, té un programa de gestió
de les faltes d'assistència de l'alumnat, disposa d'un MOODLE, potser
amb fòrum, on
el professorat opina i la direcció informa. El SAGA gestiona la vida
acadèmica
del centre. Mitjançant formularis és recullen informacions sobre
alumnat,
professorat, tutories, entrevistes amb els pares i un llarg etc. Tot
aquest conjunt d'eines dóna com a resultat evident un ús realment molt
més elevat de les TIC del que es donava
abans de començar tota aquesta anomenada etapa de "digitalització" dels
centres. Sense cap mena de dubte ara per tothom és més fàcil el poder
prendre
decisions ja que la informació de la que disposem, és major i de millor
qualitat. EL PROFESSORAT ara té millors eines per fer la seva tasca
d’acompanyament
de l’alumnat al llarg del seu pas pel centre educatiu. Ara bé, era
aquest el
motiu pel qual es va començar el projecte "1x1"? Calia tenir 30
ordinadors a l’aula
per fer tot el que s'ha comentat fins ara? NO, segur que NO, ja que fins
encara
no hem vist com tot aquest canvi afecta l'alumnat en el seu procés
d'aprenentatge. A més els ordinadors els duen
ells personalment i per tant els ha d'utilitzar per APRENDRE.
I les TAC?
Les TAC són la versió educativa de les TIC i el que
pretenen és orientar aquestes cap a finalitats més formatives. I no només pel
professorat sinó bàsicament per a l’alumnat. Les TIC comporten molta tecnologia
però poca metodologia i és aquest procés el que s’ha trencar amb la implementació
de les TAC. Les tecnologies de
l'aprenentatge i del coneixement han de ser el motiu pel qual tenim els
ordinadors a l’aula. Ens han d’encoratjar a fer que l’alumnat aprengui millor.
La funció de les TAC no es fer servir les TIC sinó que es posar a l’abast de l’alumnat
aquelles eines tecnològiques que els permetin créixer en el seu coneixement i
sobretot en la manera d’aconseguir aquest coneixement. Sense cap mena de dubte
estem aquí, estem en aquest aiguabarreig entre les TIC i les TAC amb els
ordinadors a les aules, el professorat, moltes vegades encara, en el paradigma de la classe
magistral i els apunts i l’alumnat traient-ne un molt baix rendiment de tot
plegat (ordinadors i PDI's).
I llavors el MOODLE perquè serveix?
Al llarg d'aquest blog s'ha comentat moltes vegades que el MOODLE ha de
ser el lloc de trobada entre alumnat i professorat, entre ensenyament i
aprenentatge. De cap manera el fer anar el moodle comporta
obligatòriament un canvi metodològic. Posem per exemple, abans
s'utilitzava un llibre de paper (ara potser és fa anar un pdf penjat al
moodle), l'alumnat el llegia (ara segurament també), en feia un treball
amb WORD i l'imprimia (ara el penja) i finalment fa un examen (ara pot
ser un qüestionari). I amb només aquestes pràctiques podem dir que s'ha produït un canvi metodològic?
I el llibre digital?
Doncs seria exactament el mateix ja que depèn exclusivament del que i de com li fem
fer qualsevol activitat a l'alumnat. El suport del qual partim no és
rellevant al final de tot el procés. El procés en si mateix sí que es
rellevant i és llavors quan convertim les TIC en TAC.
El final sembla clar que no hi ha solució possible a no ser que fem el
canvi de TIC a TAC i d'aquesta manera el rellotge digital del centre es
posi en marxa de veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada